vorige

03 juli 2008, Wandelen in Allamedin Vallei

volgende
Na het ontbijt rijdt er een grote truck voor. De laadruimte is omgebouwd tot bus, en met een knopje kunnen we aan de bestuurders doorgeven dat ze moeten stoppen (hebben we niet nodig gehad). Martijn en Ingrid blijven achter om op de bagage te wachten. We hobbelen de stad uit, en gaan met een gangetje van max 50 km/uur de bergen in. Nadat we wat hard over een hobbel zijn gegaan, lijkt het er op dat we het met een versnelling minder moeten doen. En dat er van de 1 naar de 3 geschakeld moet worden, wat niet meteen lukt. Aangekomen bij de parkeerplaats laten we de chauffeur en zijn bijrijder achter bij de vrachtwagen en lopen wij de bergen in. Langs het begin van het pad ligt er erg veel zwerfvuil, maar gelukkig houd dat snel op. Via een gammele ijzeren hangbrug steken we de rivier over, en lopen we door de weiden verder het dal in. We moeten een paar keer een klein riviertje oversteken, maar dat gaat zonder grote problemen. Na de lunch onder een stel kleine bomen lopen we weer terug naar de truck. In de truck ligt nu een grote roestige pijp, heeft die eerst aan de vrachtwagen gezeten? In elkgeval kunnen we weer rijden, en lijkt het probleem opgelost te zijn. Na een klein stukje rijden stoppen we bij een voormalig russisch kuuroord. In het zwembad komt een warme bron uit, met "heilzaam" warmwater. Terwijl de rest even een duik neemt, heb ik even de tijd om dit alles goed te bekijken. Het geheel is behoorlijk vervallen, het is vroeger waarschijnlijk best wel een mooi gebouw geweest. Maar nu is er geen geld meer voor onderhoud, de dubbele voordeur is nog in de verf gezet, maar om de een of andere reden is het onderst een vijfde deel van de deuren niet gedaan.
's Avonds gaan we eten bij een Kirgizisch restaurant. We krijgen een menukaart met alleen Russisch/Kirgizies, dat is dus abracadabra voor ons. Maar dan blijkt er ook nog een engelse vertaling te zijn. Alleen kloppen de prijzen niet meer maar dat is voor ons niet zo heel erg belangrijk. wat vervelender is is dat de volgorde op de kaarten niet overeenkomt en als we gaan bestellen, blijkt een groot aantal gerechten niet voorradig te zijn. Maar alsnog krijgen we echte Kirgizische soep en maaltijd geserveerd.
Rijden 2x 32,8 km, Lopen 13,3 km

Grotere kaart weergeven
Deze vlinder zat 's ochtends op de muur in de gang van het hotel Die "brug" moeten we over
Senja gaat als eerste Zo ziet hij er toch iets minder stevig uit
Door de grazige weiden, met hoge bergen op de achtergrond Lunchen onder de bomen
Wat een bergen hé Een schitterend plekje, hier zouden wij wel heel lang kunnen blijven
Weer terug over de hangbrug Het zwembad van het vervallen kuuroord
Een echte Kirgizische maaltijd, nummer 2 op de kaart.